021 638 470 dvsutivan@gmail.com

KAKO BITI PODRŠKA DJETETU U NOŠENJU SA STRAHOM?

  • DOZVOLITE DJETETU DA IZRAZI KAKO SE OSJEĆA! Važno je da dijete zna da smije pred vama izraziti svoj strah i zabrinutost. Koliko god puta je to potrebno, strpljivo saslušajte dijete o tome kako se osjeća vezano uz iskustvo u kojem doživljava strah. Dopustite mu da priča o neugodnom osjećaju koliko god ono puta o tome želi pričati. Djeca tek uče kako regulirati svoje neugodne osjećaje i izražavanje toga kako se osjećaju prvi je korak prema uspješnijoj regulaciji straha.
  • BUDITE EMOCIONALNO I FIZIČKI DOSTUPNI! U redu je ukoliko dijete u ovim trenucima neizvjesnosti više nego inače treba vašu blizinu i tjelesni kontakt poput češćeg grljenja ili naprosto bivanja u vašoj blizini. Kada primijetite da dijete priča o strahu, odvojite vrijeme da ga saslušate. Što više puta dijete mentalno „proživi” strah to se njegov intenzitet umanjuje.
  • OGRANIČITE DJETETU IZLAGANJE VIJESTIMA KROZ MEDIJE! Važno je da dijete zna o tome što je korona virus, ali poruke koje ima prenosimo moraju biti prilagođene njihovoj dobi te moraju biti konstruktivne! Ne izlažite dijete stalnim vijestima o posljedicama korone ili potresa putem TV kanala, novina ili web portala. Birajte koje kojim informacijama dijete ima pristup!
  • NAKON RAZGOVORA O STRESNOM DOGAĐAJU! Dozvolite da vam dijete postavlja pitanja o virusu ili informacijama koje je čulo. Odgovorite iskreno, ali bez previše detalja, više propitkujte što ono misli o tome. Nakon razgovora ponudite djetetu da skupa sudjelujete u nekoj ugodnoj aktivnosti – čitanje priče, zajedničkoj igri, slušanju pjesmice i sl. Važno je neugodno iskustvo ublažiti s onim ugodnijim.
  • ODRŽAVAJTE OBITELJSKU RUTINU! U ovim trenucima nepredvidljivosti, djeci je posebno važno imati osjećaj sigurnosti koji može pružiti uobičajena obiteljska rutina i struktura (poput vremena za obrok, odlazak na spavanje, priča prije spavanja i sl.).
  • IMAJTE RAZUMIJEVANJA UKOLIKO JE DIJETE ZABORAVLJIVO! Neka djeca će u ovim okolnostima biti pojačano zaboravljiva pa ćete im nekoliko puta trebati ponoviti rečeno ili će se teško koncentrirati na školske zadatke. Samo se podsjetite da je i njima ovo vrlo stresno iskustvo i da nije neobično da im se teže fokusirati, imajte razumijevanja i budite strpljivi.
  • POKAŽITE DJETETU KAKO DA SE OPUSTI! Ovo je idealno vrijeme da podučite svoje dijete nekoj od tehnika disanja ili meditacije za djecu (tkz. mindfulness aktivnosti). Na internetu možete pronaći mnoge takve aktivnosti za djecu. Isto tako, možete se kao obitelj dogovoriti da ćete imati barem pola sata u danu kada se cijela obitelj «isključuje» od medija i zajednički relaksira. Tada možete jedni druge malo promasirati, češkati, plesati, zajednički duboko disati.
  • BUDITE UZ DIJETE PRIJE SPAVANJA! Dijete u stresnim okolnostima može biti pojačano zabrinuto zbog odvajanja od vas, pogotovo prije spavanja. Pokušajte provoditi više vremena s djetetom prije spavanja uz aktivnosti kao što su pričanje priče, duboko disanje ili druge tehnike relaksacije. U redu je i ukoliko dijete odjednom ponovno ima potrebu spavati u vašoj blizini. Navedeno će vrlo vjerojatno proći kako će okolnosti biti manje stresne.
  • RAZVIJAJTE KOD DJETETA OSJEĆAJ ZAHVALNOSTI! Izazovno je u ovim okolnostima  imati pozitivnu perspektivu, međutim, njegovanje osjećaja zahvalnosti je vrlo snažna zaštita za naše mentalno zdravlje. Zajedno s djetetom svakog dana nabrojite barem 3 stvari na kojima ste u tom trenutku zahvalni. Krenite prvi tako da dijete može učiti od vas na čemu sve možemo biti zahvalni. Na primjeri – zahvalan/na sam što smo sada zajedno i razgovaramo, na palačinkama koje smo jutros doručkovali i na tome što smo mogli nazvati baku i pitati ju kako je.
  • POSTOJE LJUDI KOJI NAM POMAŽU KADA SE NESREĆA DOGODI! Dijete može umiriti činjenica da postoji medicinsko osoblje, policajci, vatrogasci, volonteri i drugi odrasli koji priskaču u pomoć kada se nesreća dogodi i nastoje nam pomoći. To pomaže djetetu da se osjeća sigurnije jer postoje drugi odrasli koji ga mogu „štiti i braniti” od nesreće.
  • BUDITE UZOR DJETETU U NOŠENJU S OVOM STRESNOM SITUACIJOM! Važno je da si dozvolite da iskreno izrazite svoj strah i zabrinutost pred djetetom kako bi i dijete razumjelo da je to jedna sasvim prirodna reakcija, međutim pokušajte u tome biti umjereni. Dijete regulaciju emocija uči prvenstveno promatranjem nas odraslih. Ako ste i sami preplavljeni ovom situacijom, što je skroz u redu, nemojte se suzdržavati od traženja podrške od strane prijatelja ili stručnih osoba (otvorene su linije psihološke pomoći o kojima se možete više informirati putem interneta). Iako ste ovaj tekst pročitali kako biste možda bili veća podrška svom djetetu, nemojte zaboraviti biti nježni prema sebi i pobrinuti se i za se