Čitajmo im od najranije dobi

Čitanje djetetu od najranije dobi pomaže u stvaranju posebne emocionalne veze između djeteta i odraslog, unapređuje djetetove sposobnosti slušanja, pomaže u razvoju opažanja, promatranja, pozornosti, mišljenja i logičkog zaključivanja, bogati njegov rječnik i govorne sposobnosti, razvija djetetove osjećaje i sposobnost uživljavanja u osjećaje drugoga.

Čitajte djetetu kad god imate priliku, no stvarajte i posebne rituale čitanja ( prije spavanja, uz popodnevni odmor…ponesite djetetovu slikovnicu i čitajte u situacijama kada se negdje čeka ( u liječnika, u uredima i sl.). Samo petnaest minuta čitanja dnevno pozitivno utječe na cjelokupan dječji razvoj.

Kako čitati ?

  • Držite knjigu ispred djeteta, tako da je ono može dobro vidjeti i dodirivati
  • Pokazujte rukom riječi koje čitate; dijete tako uči vezu pisanoga i govornog jezika te pravila hrvatskog jezika
  • Preskočite riječi koje dijete ne može razumjeti
  • Potaknite dijete da ono priča priču, slušajte ga;
  • Čitajte s izmjenama ritma i glasnoće, činite stanke i dajte djetetu dovoljno vremena da „proradi“ ono što je čulo

Zašto je dobro čitati svom djetetu?

  • Roditelj koji čita svom djetetu, potiče osjećaje uzajamnosti i bliskost
  • Čitajući djetetu, potičemo spoznaju i razumijevanje tuđih i vlastitih osjećaja
  • Čitanjem potičemo razvoj djetetova govora
  • Čitajući, potičemo razvoj djetetova zapažanja i pamćenja
  • Čitajući djetetu, potičemo zaključivanje i usvajanje pojmova
  • Čitanjem potičemo djetetovu kreativnost i kritičko razmišljanje
  • Čitajući djetetu, pripremamo ga za samostalno čitanje

Što roditelji mogu učiniti kao bi im djeca postali doživotni i zainteresirani čitatelji?

Za stjecanje ljubavi prema čitanju i poimanje čitanja kao svakodnevnog dijela života važno je da i sami roditelji pred djetetom čitaju. Okružite se knjigama, idite u knjižnicu – posuđujte kvalitetne slikovnice, ali pustite dijete i da samo odabere štivo kako bi bilo motiviranije za čitanje. Neka vam dijete samo čita – čak i ako još ne zna slova, može vam prema ilustracijama objašnjavati radnju ili je izmišljati.

Odvedite dijete u knjižaru i kupite mu slikovnicu, posjetite sajam knjiga i buvljak ili antikvarijat – možda skrivaju knjige za djecu iz vašeg djetinjstva, egzotične današnjim generacijama. Odvedite ih u nepoznati i čudesni prostor kazališta lutaka, pričajte im različite fantastične priče o stvarima i ljudima koji ih okružuju – potaknite njihovu maštu, pa možda i sami počnu izmišljati priče.

Razgovarajte s djetetom, odgovarajte strpljivo na brojna pitanja, govorite mu mnogo i skrećite pozornost na stvari koje vas okružuju. Čitanje nije samo čitanje knjiga, mogu se čitati brošure, plakati, reklame i sl. Kad idete s djetetom do vrtića ili parka čitajte im natpise – negdje piše RADOVI, a drugdje radno vrijeme kafića. Kad tako pogledamo, zapravo dnevno čitamo puno više nego što mislimo, a djeci će sve to biti novo, zanimljivo i dovest će ih u vezu s pisanom riječju.

Čitajte polako, prilagodite tempo čitanja djetetovu razumijevanju, i pokušajte se što više uživjeti, učiniti čitanje uzbudljivim. Slobodno sažmite predugačke dijelove. Možete im prvo pročitati tekst, a tek nakon toga pokazati ilustracije kako bi se mogli fokusirati na manje toga odjednom. Kad birate slikovnice, sami ih pročitajte ili barem prolistajte prije čitanja s djetetom. Uzmite one koje su dopadljive djeci, koje mogu povezati s vlastitim iskustvom, ali važno je da se i vama sviđaju. Djeca su intuitivna i osjetit će da im čitate nešto što vam je dosadno ili glupo. Činjenica da je slikovnica dobila nagradu ili je knjižničari preporučuju ne znači da će se poklopiti s vašim senzibilitetom. Tekst u kojem uživate pročitat ćete autentičnije i dijete će osjetiti vaš užitak.

Djeca vole poznate priče i slikovnice i često žele da se sadržaji ponavljaju. Poznavanje sadržaja daje im osjećaj sigurnosti i samopouzdanja, pružite im to. Ponovno iščitavanje tekstova omogućit će vam pronalaženje novih detalja u tekstu, ali i u vizualnom dijelu – zato je važno birati i kvalitetne ilustracije. Skrenite im pozornost na sitne detalje na ilustracijama, neka se nauče i sami ih tražiti jer čitanje je i vježbanje percepcije i koncentracije.

S rutinom je povezan i dio dana u kojem čitate. Nekima će biti najjednostavnije čitati djeci prije spavanja – i to je dobar način za intimno povezivanje s djetetom – ali pazite da dijete nije preumorno, već da može aktivno sudjelovati i razmišljati o pročitanome. Ako možete, napravite im prostor samo za čitanje, postavite malu fotelju sa stolnom lampom, možda čak s policom dovoljno niskom da dijete može samo izabrati knjigu.

Čitajte djeci kad je god to moguće i nemojte prestati s tim užitkom čak i kad nauči čitati. “Ne stavljajte dijete u izbor između čitanja i ekrana – za njegov razvoj čitanje je puno važnije. Ne dovođenje djeteta u dilemu da bira između ekrana i knjige je najvažniji poticaj razvoju čitanja koje je neophodno za razvoj niza drugih sposobnosti.”